KÖPEKLERİN DİSTEMPER VİRUSU (KÖPEK GENÇLİK HASTALIĞI)

Gençlik hastalığı infekte köpeklerin salya ve burun akıntıları ile çevreye yayılır ve diğer köpeklere bulaşır. Nadirende solunum yolu ile de bulaşabilmektedir. Aşılanmış köpeklerde arasında gençlik hastalığının bulaşması daha nadir görülür. Aşılanmamış tüm yaştaki köpekler  ve özellikle 3-6 aylık köpekler maternal antikor düzeyinin düşmesi ile gençlik hastalığına duyarlıdırlar.

Gençlik hastalığının belirtileri orta ve şiddetli olmak üzere, virus suşu, çevresel  faktörler ve köpeğin infeksiyona verdiği yanıta bağlıolarak değişir. Bazı olgdrasyon ularda sadece üst solunum yoluna ait belirtiler öksürük, nasal akıntı görülür. Aşılanmamış hasta köpeklerde hastalık şiddetli  seyreder ve pnömoni , ishal, dehidrasyon ve iştahsızlık oluşur. İnfeksiyonun başlangıcında görülen ilk belirti kusmadır. Akut infeksiyondan kurtulan köpeklerde 1-3 hafta içinde sinir sistemi bozuklukları oluşur. Bu bozukluklar git gide şiddetlenir. Nörolojik dönemden kurtulan hastalarda epileptik kasılmalar, vestibular kasılmalar, ön ve arka bacak kaslarında güçsüzlük ve iskelet kaslarının bazılarında uykuda da devam eden ritmik kasılmalar gibi kalıcı nörolojikbozukluklar oluşur.

Gençlik hastalığının tanısında klinik bulgular ve anamnezin önemi büyüktür. Şiddetli infeksiyonlarda  klinik belirtiler oldukça belirgindir. Buna karşın orta şiddetle seyreden olgularda klinik belirtiler daha çok solunum sistemi  ve oküler sistem ile sınırlıdır ve bu durum klinik tanıyı zorlaştırır.

Gençlik hastalığının spesifik bir tedavisi yoktur. Bu nedenle destekleyici tedavi uygulanır. Tedavinde solunum sisteminde sekonder infeksiyon ve konjuktivitis oluşmamasına odaklanılmalıdır. Ayrıca sıvı tedavisi  ve kalori kaybının karşılanmasına yönelik uygulama yapılabilir. Hastalıkta ilerleyen klinik belirtileri prognozu kötü yönde etkiler.

Köpeklerin  Gençlik hastalığından korunması  için üretilmiş aşılar mevcuttur ve etkin bir koruma sağlar. Aşının güvenilir olduğu  ve gençlik hastalığı görülmeyen populasyonlara uygulandığında koruyuculuğu oldukça yüksektir. Aşılamaya  8 haftalıkken başlanıp 3 doz uygulama ve yıllık tekrarlar ile bağışıklık sağlanabilmektedir.

Gençlik hastalığı için uygulanan  Distemper aşısı ile kanlı ishal için uygulanan Parvo virus aşısının aynı anda veya kısa zaman aralıklarında yapılmasının herhangi bir sakıncası yoktur.

Köpeklerin Gençlik hastalığı “Distemper “ halk sağlığı açısından bir riski yoktur.

Vet.Hek. İbrahim Tugay ATEŞ