Canine Hemobartonellosis

Hastalığın nedeni nedir?

Hastalığın etkeni ricketsiya sınıfından bir kan paraziti olan Hemobartonella canis’tir. Hastalık köpeklerde nadir olarak şekillenmektedir.

Hastalığın gelişimi nasıldır?

Köpeklerde hastalığın bulaşma yollarından en önemlisi kan emen parazitlerin (kene, pire gibi) taşıyıcılığıdır. Hemobartonella canis nadiren anemiye neden olmaktadır. Genellikle taşıyıcı köpeklerden dalağın alınmasını gerektiren durumlarda veya kan nakli yapılması sonucu anemi gelişmektedir.

Dalakta tümör veya enfeksiyon durumlarında tedavi amacıyla bağışıklık sistemini baskılayan ilaçların kullanılması halinde Hemobartonella canisin gelişmesi kolay olmaktadır. Ayrıca Babesia, Ehrlichia gibi bakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar ve viral enfeksiyonların varlığı hastalığın oluşumu kolaylaştırmaktadır.

Görülebilecek belirtiler iştahsızlık, depresyon, halsizlik, yüksek ateş ve kilo kaybı gibi spesifik olmayan genel belirtilerdir.

Yapılan muayeneler sonucunda mukozalarda solgunluk gibi hemolitik anamiye ait bulgular görülebilir. Genellikle klinik olarak tespit edilebilen tek bulguda bununla sınırlıdır.

Hastalığın tanısı için kan tahlili ve kan frotisi gibi laboratuvar bulgularına ihtiyaç vardır. Kesin teşhis frotide etkenin görülmesiyle yapılabilir.

Köpeklerde nadir görülen hastalık dalağın alınması veya bağışıklık sisteminin baskılanması gibi bir durum söz konusu olmadığı sürece klinik belirti göstermeyebilir.

Hastalığın görülmesi durumunda medikal tedaviler uygulanarak başarılı sonuçlar alınabilir.

Köpeklerde hastalığın yayılmasını önleyebilmek amacıyla hastalığı atlatmış potansiyel taşıyıcılara, küpe veya işaretleme gibi yöntemler uygulanabilir.