KEDİ HAKKINDA SORU – CEVAP

Kedim çok sık pireleniyor ne yapabilirim?
Kedinizdeki pire ile mücadele için pire tasmaları, pire damlaları ve spreyleri düzenli bir şekilde kullanılmalıdır. Ayrıca pireler evinizde halı, saksı dipleri ve benzeri çeşitli yerlerde de yaşayabilirler. Bu nedenle yoğun pire olduğu durumlarda evinizde de ilaçlama yapmanız iyi olacaktır.

Kedimin aşılarına ne zaman başlamalıyım ?
Yavru kedilerin aşılamasına eğer bir hastalık söz konusu değilse 7 – 9 haftalıkken başlanabilir. Bu konuda en iyi zamanlamayı veteriner hekiminiz yapacaktır.

Aşılardan önce veya sonra yıkama yapmamda bir sakınca varmı ?
Zorunluluk olmadıkca kedileri yıkamaya gerek yoktur. Eğer mutlaka yıkamak gerekiyorsa aşıdan en az 2 – 3 gün önce ve 4 – 5 gün sonra yıkayabilirsiniz.

Yavru kedim aşıdan sonra halsizleşti ve sürekli uyumak istiyor. Sebebi nedir ?
Bazı durumlarda bünyeye bağlı olarak aşılamadan sonra uyku hali, ateş yükselmesi ve iştahsızlık gibi belirtiler görülebilir. Ancak bu durum uzun süreli değildir ve genellikle 1 gün içinde düzelir.

Kedimin aşıları bitmeden dışarı çıkarmam da tehlike varmı ?
Evet. Kedinizi aşıları bitmeden dışarı çıkarmak onu bağışıklık sistemi oturmadan hastalık riski ile karşı karşıya bırakmak demektir. Bunun nedeni sokak kedilerinin aşısız olmaları dolayısıyla da hastalık taşıma ve bulaştırma risklerinin daha fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Kedinizin ne zaman dışarı çıkması gerektiği konusunda veteriner hekiminiz size yol gösterecektir.

Aşıları bitmemiş yavru kedimi aşıları olan yetişkin bir kediyle oynatabilir miyim?
Yetişkin kediler aşılı olduklarında hastalıktan korunurlar fakat bu onların aşısını oldukları bazı hastalıkları taşımalarına engel değildir. Bu yüzden aşısız bir yavru kediyle bir araya getirilmemelidirler. Ancak kendi evinizde bulunan, aşıları yapılmış ve dışarıya çıkmayan yetişkin kedinizle bir araya getirmenizde bir sakınca yoktur.

Aşı tekrarı var mıdır, varsa ne kadar zaman da bir yaptırmalıyım ?
Evet vardır. Bunlardan,

KUDUZ aşısı her yıl ,

KARMA aşısı her yıl ,

LEUKEMIA aşısı her yıl ,

KİST aşısı ise genellikle 3 ayda bir tekrarlanır.

Aşılar alerji yapabilirmi? Eğer alerji oluşursa tehlike yaratırmı ?
Aşılarda bütün ilaçlar gibi nadirende olsa allerji yapabilir. Allerji 10 – 15 dakika veya 1 – 2 saat sonra kızarıklık, titreme, yüz ve göz çevrelerinde ödem v.s. gibi belirtilerle ortaya çıkar. Müdahele edildiğinde kısa sürede belirtiler kaybolur ve hasta normal yaşama döner. Nadir de olsa bazı hastalarda belirtilerin kaybolması zaman alabilir.

Bildiğiniz gibi bütün kediler belirli zamanlarda tüylerini değiştirirler. Bu bütün bir yıl içinde azar azar olabileceği gibi mevsimlere bağlı olarak fazla miktarda ve hızlıda olabilir. Özellikle evde yaşayan kediler mevsimlerden çok etkilenmedikleri için dışarıda yaşayan kediye oranla daha fazla tüy değiştirirler. Bu evde yaşayan kediler için normal bir durumdur. Bu dönemlerde mümkün olduğu kadar kedinizi fırçalayınız. Kedinizin diğer tüy dökme sebepleri arasında ise kötü beslenme, deri rahatsızlıkları, bit-pire enfestasyonu, hastalıklar ve stres sayılabilir. Bu ve benzer durumlarda koşullar düzeltilirse tüy dökümüde normal seyrine döner.

Kedimi her gün fırçalamam gerekirmi ?
Evet, mümkünse kedinizi her gün fırçalamanız iyi olur. Bu onun ölü tüylerini almanızı sağlar ve kedinizin yalanarak fazla tüy yutmasınıda engeller. Özellikle uzun tüylü kedilerde her gün fırçalama yapılması tüylerin keçeleşmesini engellediği gibi pire gibi dış parazitlerin keçeleşmiş tüyler arasında çoğalmalarını da engeller. Bu fırçalamalar aynı zamanda evinize tüy dökülmesini de azaltır.

Kedimi yıkamamda bir sakınca varmı?
Elbette zorunlu kaldığınızda kedinizi yıkayabilirsiniz. Ancak kediler temizliklerine düşkün hayvanlardır ve sürekli yalanarak kendi temizliklerini yaparlar. Gereksiz yere ve sürekli yıkanan kedilerin yalanarak temizlenme alışkanlığının ortadan kalkabileceği ihtimalini göz önünde bulundurun.

Dişi kedimi çiftleştirmeden önce yapmam gereken bir şey varmı ?
Sağlıklı bir dişi kedi 7 – 12. aylar arasında oestrus dönemine ulaşır. Kediniz bu dönemde çiftleşirse hamile kalabilir. Kedinizi en erken 18 – 24 aylıkken çiftleştirmelisiniz. Kediniz çiftleştirilmeden önce veteriner hekiminiz tarafından sağlık kontrolu yapılmalı ve parazitlerinden arındırılmalıdır.

Kedim hamileyken yemek düzeninde bir değişiklik yapmalımıyım ?
Kediniz hamile kaldığı günden itibaren hamilelik süresi 58-63 gündür. Kedinizin hamileliğinin ilk 25-30 günü özel bir beslenmeye ihtiyacı yoktur. Sonrasında ise yavrular hızla gelişmeye başladıklarından değişik bir mama düzenine geçilmelidir. Bunun için verebileceğiniz en iyi mama yavru kedi ve gebe kediler için profesyonel hazırlanmış kuru veya konserve mamalardır. Bu mamanın içeriğinde yavruların gelişmesi için gerekli protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve özellikle kalsiyum yeterli miktarda bulunmaktadır. Extra takviyeyi sadece veteriner hekiminize danışarak vermelisiniz. Evde hazırlayacağınız mamaları bir zorunluluk olmadığı sürece gebelik sırasında kedinize vermenizi tavsiye etmeyiz. Çünkü içeriğini yeteri şekilde ayarlayamazsanız, yavru gelişimini ve annenin sağlığını tehlikeye sokabilirsiniz.

Kedim çiftleştikten sonra kaç günde doğurur ?
Kedilerde genel olarak hamilelik süresi 58-63 gündür. Nadiren de olsa bu sürenin daha fazla olduğu vakalar görülmüştür.

Kedim yardımsız doğum yapabilirmi ?
Sağlıklı bir kedi kalça yapısı uygun ölçülerdeyse doğumunu genellikle yardıma ihtiyaç duymadan yapabilir. Uzun süren doğumlarda her ihtimale karşı veteriner hekiminizle görüşmelisiniz.

Anne kedi yavrulardan birisini sürekli olarak dışlıyor. Sebebi nedir ?
Anne kediler içgüdüsel olarak sağlıksız ve yeterli gelişmemiş yavruları dışlayabilirler. Bunun nedeni daha sağlıklı yavruların yaşama şansını artırmaya çalışmaktır ve içgüdüsel bir davranıştır.

Doğumdan sonra yavruları en erken ne zaman verebilirim ?
Yavruları en erken 1,5 aylıkken verebilirsiniz. Daha önce vermek anne sütü eksikliğinden dolayı yavrunun gelecekdeki yaşamını etkileyebilir.

Kedimi hiç doğurmadan kısırlaştırmam zararlımıdır ?
Kedinizi doğum yapmadan ilk östrusunu gördükten sonra kısırlaştırmanızın sağlık açısından hiçbir zararı yoktur. Halk arasında bir doğum yaptırıp sonra kısırlaştırılmalı denilmesi duygusal bir yaklaşım biçimidir ve bilimsel olarak geçerliliği yoktur.

Kısırlaştırma kedimin karakterini olumsuz etkiler mi ?
Kedi sahiplerinin çok çekindiği bir şey de kısırlaştırma sonrası kedisinin huyunun kötü yönde bozulacağıdır. Kısırlaştırmanın kedinin huyuna doğrudan etkisi yoktur. Tüm yumurtalıkları alınmış olan kedinin östrogen hormonu minimuma ineceğinden bu hormonun yarattığı davranış şekilleri (asabiyet, çiftleşememeye bağlı huysuzluk, aşırı hareketlilik v.b.) ortadan kalkacaktır. Yani problemsiz bir kısırlaştırma kedinizi korktuğunuzun aksine daha sakin ve sevecen bir kedi yapacaktır. Kısırlaştırma sonrası dikkat edeceğiniz en önemli konu kedinizin kilo almaya yatkın olması gerçeğidir.

Kedimin ağzı çok kokuyor. Nasıl önleyebilirim ?
Kedinizin ağız kokusu açlıkta, ağız içi hastalıklarda, diş problemlerinde ve sindirim bozukluklarında ve bazı viral, bakteriyel, sistemik hastalıklarda ortaya çıkar. Hastalıklar ortadan kaldırılırsa koku da bitecektir. Eğer kedinizin bir hastalığı yok, genel durumu iyi ve yemesinde de bir problemi yoksa ağız kokusu genellikle diş taşlarının sonucunda ortaya çıkar. Veteriner hekiminize götürerek diş taşlarını kontrol ettiriniz, o size ne zaman temizlenmesi gerektiğini söyleyecektir.

Kedimin diş temizliğini ne kadar zamanda bir yapmalıyım ?
Kedilerde diş taşı temizliği genellikle 6 ayda bir yapılır. Bu temizlik süresi bazı kedilerde beslenmeye ve diğer etkenlere bağlı olarak daha erken veya geç olabilir. Bunun zamanlaması konusunda veteriner hekiminiz size yardımcı olacaktır.

Kedimin gözlerinde sürekli çapak oluşuyor. Bu normalmidir?
Kedinizin gözlerinde normal ortamlarda sabah saatlerinde günde bir kereye mahsus çapaklanma olabilir. Bunları veteriner hekiminizin tavsiye edeceği göz antiseptiği ile temizleyebilirsiniz. Kediniz tozlu, dumanlı, rüzgarlı, soğuk v.b. gibi elverişsiz ortamlardaysa gözleri daha sık çapaklanır. Ayrıca göz hastalıkları ve bazı genel hastalıklarda da gözleri aşırı çapaklanır ve gözyaşı oluşabilir. Bu durumda mutlaka veteriner hekiminize danışmalısınız.

Kedimi ev yemeği ile beslemem zararlı mıdır ?
Kedinizi ev yemeğiyle besleyebilirsiniz fakat unutmayınız ki kediler damak zevklerine oldukça düşkündür. Vereceğiniz ev yemeğini çok iyi ayarladığınızı düşünseniz bile kediniz yemeğin özellikle etlerini seçecek diğer kısımlarını yemeyecektir. Buda onun tek yönlü ve sağlıksız beslenmesine sebep olacaktır. Kısaca ev yemeği ile kedinizi sağlıklı beslemeniz pek mümkün değildir. Sağlıklı beslemek için iyi oranlanmış ve ayırım yapamayacağı profesyonel kuru mamaları veriniz.

Ev yemeği ile profesyonel hazır mamalar arasında ne fark vardır ?
Ev yemeklerinin karbonhidrat, protein, yağ, mineral ve vitamin oranları belirsizdir ve iyi ayarlanamaz, stabil değildir,
Profesyonel kuru mamaların karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral oranları iyi ayarlanmış, stabildir,

Ev yemekleri verildiklerinde hemen tüketilmelidir çünkü çabuk bozulur veya tadını kaybeder,
Profesyonel kuru mamalar uzun süre tadını korur ve bozulmazlar,

Ev yemeklerini kediniz seçerek sevdiği kısımları yer, tamamını bitirmeyebilir,
Profesyonel kuru mamaları kediniz ayıramadan tamamını tüketir, seçim yapma şansı yoktur.

Ev yemekleri kedinizde damak zevki yaratır ve tek yönlü sağlıksız beslenmeye neden olur,
Profesyonel kuru mamalar damak zevki yapsa da tek yönlü beslenmeye neden olmazlar,

Ev yemekleri maliyet açısından sanılanın aksine daha masraflıdır,
Profesyonel kuru mamalar alışta masraflı gibi gelseler de günlük miktarları daha ucuzdur,

Ev yemekleri hazırlanış biçimine ve içeriğine bağlı olarak sindirim bozuklukları, ishal veya kabızlık gibi problemlere neden olabilir.
Profesyonel kuru mamalar hazırlanış ve içerik açısından değişkenlik göstermediğinden sindirim rahatsızlıklarına, ishal veya kabızlık gibi problemlere fazla neden olmazlar.